Тепловози серії ТГМ1

Тепловоз ТГМ1 – перший серійний радянський маневровий тепловоз з гидропередачей, спроектований і будувався Муромським тепловозобудівним заводом.

Історія

У 1956 році Муромський завод ім. Ф. Е. Дзержинського побудував два перших Триосний маневрових тепловози з гідродинамічної передачею. Проектувався тепловоз на цьому ж заводі, успадкувавши загальне компонування трофейного німецького маневрового тепловоза з гідромеханічної передачею ДГ14-1. Так як новий тепловоз будувався в якості заміни танк-паровозам 9П, що випускався цим же заводом, то його потужність і сила тяги стали рівноцінними паровому попереднику. Спочатку серія називалася ТГМ, потім позначення змінили на ТГМ1 (тепловоз з гидропередачей, маневровий).

У процесі випуску тепловоза в його конструкцію вносили ряд змін, які стосувалися схеми електрообладнання, системи управління дизелем, акумуляторних батарей і т. П.

У броньованому варіанті входив до складу бронелетучкі БТЛ-1

Всього з 1956 по 1972 рік завод випустив 3369 тепловоза серії ТГМ1.

Більшість тепловозів цієї серії працювали на промислових підприємствах, однак частина локомотивів використовувалася для маневрових робіт на залізничних станціях.

Конструкція

Кузов тепловоза капотного типу, жорстко з’єднаний з рамою. Під кабіною машиніста розташований відбійний вал, з’єднаний з рушійними колісними парами, в свою чергу зчепленими, як у паровоза, за допомогою спарніков. Дизельний двигун – двенадцатицилиндровий чотиритактний 1Д12-400 потужністю 400 л. с. виробництва Барнаульського заводу.

На першому тепловозі серії, а також на кількох наступних, замість гидропередачи Муромського заводу встановлювалася гидропередача німецького концерну Voith GmbH, фактично монопольно будує тепловозні передачі для всього світу. Момент, що обертає від дизеля до колісних пар передавався через гідротрансформатор або одну з двох гідромуфт (в різних режимах роботи). Гальмівна система обслуговувалася компресором стисненого повітря, які мали привід від дизеля. Контролер машиніста мав шістнадцять позицій. Також в управлінні тепловозом брали участь електромагнітні та електропневматичні вентилі. Водяний котел служив для опалення кабіни машиніста і підігріву масла, палива і води в холодну пору року. Однак робота котла виявилася ненадійною і надалі замість котлів використовувався прогрів дизеля, а кабіна машиніста опалювалася калорифером.

Збережені екземпляри

На сьогоднішній день збереглося кілька тепловозів ТГМ1, як в якості експонатів в залізничних музеях СНД, так і на ходу, що належать в основному промисловим підприємствам. Один з найбільш старих таких тепловозів ТГМ1-1503, побудований в 1963 році, працює в СМП-738 ВАТ «Белтрансстрой» (Мінськ).

Технічні характеристики

Максимальна швидкість – 60 км / год

Максимальна швидкість поїзного режиму – 50 км / год

Максимальна швидкість маневрового режиму – 30 км / год

Вага – 48 т до 1965 р випуску і 46 т в подальшому