Тепловози серії 2ТЕ116

2ТЕ116 (2-секційний тепловоз з електропередачею, тип 116) – серія магістральних двосекційних вантажних тепловозів з електричною передачею, які проводилися в СРСР і на Україні, на Луганському тепловозобудівному заводі (ПАТ «Луганськтепловоз», раніше ВЗОР – Ворошиловградський завод імені Жовтневої революції).

Один з найпоширеніших вантажних тепловозів в Росії і країнах пострадянського простору. У залізничників отримав також прізвиська «Горбатий» (за характерну форму даху), «Фантомас» і «Боїнг».

Основні напрямки розвитку народного господарства СРСР на 1976-1980 роки передбачали освоєння випуску двосекційних вантажних магістральних тепловозів потужністю до 8000 кінських сил. Прототипом для створення таких локомотивів став тепловоз 2ТЕ116, що поклав початок новому сімейству вантажних тепловозів, перший зразок яких був побудований в 1971 році

2ТЕ116-001 (дослідний зразок). ЕК ВНИИЖТ, 1970-ті рр.

Магістральний двосекційний тепловоз 2ТЕ116 потужністю 2 × 3060 к.с., призначений для вантажної служби на залізницях СРСР, створений тепловозобудівним заводом ім. Жовтневої Революції (м Ворошиловград) спільно з іншими підприємствами: тепловозобудівним заводом ім. Куйбишева (м Коломна), заводом транспортного машинобудування ім. Малишева, «Електроважмаш» ім. Леніна, «Електромашина» (м.Харків), а також галузевими інститутами тепловозобудування (ВНИТИ) і Міністерства шляхів сполучення (ЦНДІ МПС).

Всього в період з 1971 по 2016 рік було випущено 2176 екземплярів всіх версії тепловоза 2ТЕ116. Найбільша кількість тепловозів серії було випущено в 1980-х і 2012, 2013 роках. З початку 1990-х років після розпаду СРСР обсяг випуску тепловозів істотно знизився від декількох десятків на рік до декількох локомотивів на рік, а протягом декількох років тепловози не випускалися. Однак з 2004 року обсяг випуску істотно зріс і тривав до 2007 року, після чого завод перейшов до виробництва вдосконаленої модифікації 2ТЕ116. На даний момент виробництво тепловозів серії 2ТЕ116 згорнуто у зв’язку з військовим конфліктом на Донбасі.

Модифікації

2ТЕ116Г – тепловоз на газовому паливі. Складається з трьох секцій – двох дизельних (з кабінами, як на звичайному тепловозі 2ТЕ116) і однієї кріогенної – з газифікатором (без кабін управління). На тепловозі застосований газо-генератор 1ГДГ з електронною системою контролю, регулювання та захисту дизеля (СКРЗД-3), введені додаткові системи подачі води і газу, управління газового аппратурой, контролю і захисту, сигналізації, включення газу ( «щит-2-1» ), вентиляції електроотсеков і відсіку газової апаратури, дистанційного отцепа дизельних секцій від кріогенної. Побудований в 1988 році.

2ТЕ116М – модифікація тепловоза 2ТЕ116 (зокрема 2ТЕ116М-140, 316, 317), в ході якої встановлено реостатний гальмо, який згодом встановлювався на серійних модифікаціях 2ТЕ116 і 2ТЕ116. Особливістю електричної схеми цього тепловоза є збереження харчування асинхронних трифазних електродвигунів допоміжних машин від тягового генератора і під час електричного гальмування, а також управління режимом електричного гальмування за допомогою системи автоматичного регулювання гальмування (САРТ). Система дозволяє, зокрема, автоматично підтримувати задану швидкість на спусках.

2ТЕ116 – тепловоз, який був спроектований для максимальної уніфікації зі споруджуваним в 80-х роках новим тепловозом 2ТЕ121 і також був прототипом тепловоза 4ТЕ130.

2ТЕ116УП – вантажопасажирська модифікація, в 1996 році був побудований єдиний екземпляр. Потужність дизеля збільшена до 3600 к.с., тепловоз обладнаний реостатним гальмом і системою електроопалення складу. Тяговий агрегат складається з тягового та допоміжного синхронних генераторів, змонтованих в одному корпусі. Допоміжний генератор через випрямляч забезпечує енергопостачання пасажирського поїзда напругою 3000 В постійного струму потужністю 575 кВт з кожної секції на номінальному режимі. Сила тяги тривалого режиму 2 * 323 кН (2 * 33 тс), конструкційна швидкість 120 км / ч.

2ТЕ116 – «удосконалений». Модифікація локомотива 2ТЕ116 для РЖД, обладнана новою кабіною (по типу 2ТЕ126 / 136) з установкою кондиціонування повітря, з реостатним гальмуванням, зі збільшеною потужністю дизеля 3600 к.с. і мікропроцесорної системою управління і діагностики (МСУ-ТП). Випробування трисекційний тепловоза 3те116у-001 на перегоні Кондрашевська Нова – Новосвітлівська (Україна)

3те116у – трисекційний варіант 2ТЕ116. У складі є проміжна секція, у якій в головній частині є кабіна управління спрощеної конструкції з міжсекційних переходом.

2ТЕ116УМ – модифікація для Монголії з поліпшеною системою очищення наддувочного повітря і збільшеною потужністю дизелів. Має власну нумерацію, розпочату знову з 001. Побудований 31 екземпляр. Варто відзначити тепловоз 2ТЕ116-0062 зі збільшеною до 4100 к.с. потужністю дизелів, вироблений для монгольських залізниць. У зв’язку з цим зміною незначно змінена задня частина даху секцій; тепловоз отримав додаткове прізвисько «двухгорбий».

2ТЕ116УК – для ТОВ «ПромТрансМенеджмент», без мікропроцесорної системи управління, потужність 3060 к.с., без кондиціонерів.

2ТЕ116УД – модифікація з дизелем фірми General Electriс (GEVO V12 виробництва GE Transportation потужністю 4215 кВт і тяговий агрегат А723МУ2 виробництва ДП «Завод Електроважмаш»).

2ТЕ116УР – модифікація з дизелем фірми MTU.