Частина 8. Друге відродження підприємства після звільнення Гайворону
У Гайвороні настали мирні дні. За наказом Міністерства шляхів сполучення із Алатирського ПРЗ почали направлятися в Гайворон евакуйовані працівники для відновлення заводу. Розпочиналося друге відродження підприємства.
Що ж залишила після себе окупаційна влада, яка господарювала на заводі у період 1941-1944 р.р. В результаті військових дій покрівлі цехів були пошкоджені і прийшли в непридатність. Скло майже у всіх вікнах було вибите. Ворота і двері у виробничих приміщеннях були пошкоджені і потребували заміни. Приміщення ремонтно-будівельного цеху було зруйноване від прямого попадання авіабомби. Обладнання, яке не встигли вивезти німецько-фашистскі загарбники, залишилось небагато.
І все ж роботи помалу почались. Були запрошені на завод колишні робітники, а дехто й сам прийшов і запропонував свої послуги. Спершу відремонтували електродвигун, потужністю 50 кінських сил, а також встановили верстати – три токарні і по одному фрезерний, стругальний і довбальний. Силами колективу відновлювали залізничні колії, розчищали сміттєзвалища. У цехах збирали розбите скло, а вікна забивали фанерою, дошками. Дах «латали» змоченою в маслі мішковиною або ж ганчір’ям.
На завод поступала і військова техніка, яку весною 1944 року тут лагодили. А до 1 травня того ж року заводчани випустили з ремонту перший паровоз.
Через відсутність на заводі кисню в балонах, не було можливим застосувати аргонне зварювання та різання металу. Це, в свою чергу, ускладнювало процес відновлення паровозів. Тоді заводчани скористалися інформацією колишніх партизанів, які повідомили, що в Кишевому лісі було розбито народними месниками німецьку технічну частину. Коли поїхали туди і оглянули місце, виявили кисневі балони, електроди та інші необхідні для ремонту матеріали. Їх доставляли з лісу на завод підводою. Одночасно робітники приносили з дому інструменти і матеріали, які вони приховали у себе, коли відступали німці.
Так, використовуючи внутрішні резерви, вводили в дію обладнання та збільшували обсяги ремонтних робіт. Одночасно із збільшенням кількості працюючих надавалась технічна допомога паровозному і вагонному депо, дистанції колії та іншим підприємствам… (далі буде)