Тепловози серії М62

Тепловоз будувався на Луганському тепловозобудівному заводі і спочатку поставлявся тільки в соціалістичні країни. У Польщі він отримав індекс ST44, в НДР на початку V 200, потім BR 120, потім BR 220 (зміна єдиної класифікації), в ЧССР Т679.1 – потім змінили на 781, в КНДР – К62, на Кубі – 61.6. Тепловоз також поставлявся в МНР в двосекційною модифікації під індексом 2М62М. У новій машині багато було запозичено з конструкції тепловозів ТЕ10 (візок, схема електропередачі, схема приводи допоміжних агрегатів). Завдяки вдалій компоновці і деяким іншим конструктивним особливостям машиністи виявилися дуже задоволені цим тепловозом. . З недоліків, які виявилися в ході експлуатації, можна виділити малу місткість паливного бака – 3800 л. Цей недолік, природно, перекочував на 2М62, тільки у версії У паливний бак став більше – 7300л.

З 1970 року тепловози цієї серії (з номера 1003) стали будуватися для експлуатації на залізницях колії 1520 мм Радянського Союзу. Частина локомотивів, побудованих для Радянських залізниць, призначалися для експлуатації на колії 1435 мм в прикордонних районах. Всього побудована 721 машина.

 

Модифікації

2М62 – двосекційний варіант М62, 1976 рік, прийшов на заміну застарілим ТЕ3. В ході випуску в конструкцію вносилися зміни, зокрема з 751-го номера виготовлявся з блочними буферними ліхтарями. Випущений в кількості 1261 тепловоза.

2М62У – двосекційний 1987 рік, з безщелепними візками, збільшеною місткістю паливного бака і блоковими буферними ліхтарями (випущено 393 машини, не включаючи експорт).

3М62У – трисекційний 1986 рік, з безщелепними візками і блоковими буферними ліхтарями (випущено 104 штуки). Часто (особливо після капремонтів) працюють тільки в дві секції.

ДМ62 – односекційний, 1982-1994 рр. Використовувався в складі бойових залізничних ракетних комплексів (БЖРК) РВСН «Молодець»; кожен з потягів БЖРК оснащувався 3 тепловозами. Відрізняється від «базового» М62 низкою змін, покликаних підвищити надійність і «живучість» тепловоза, деякі з них пізніше були використані при створенні 2М62У. Зовні можна відрізнити від звичайного М62 по безщелепні візків, блоковим буферним ліхтарям, панелям секціонування, зв’язку і управління (ПССУ – «коробки» під лобовій номерний табличкою), регульованим путеочістітелю. На номерний табличці літера Д не ставилася (якщо ставиться зараз, то це місцева самодіяльність). Всього було побудовано 154 машини. Після розформування БЖРК все тепловози були передані на ЖД загального користування та в промисловість для звичайної роботи.

М62УП – фактично односекційний варіант 3М62У. Використовується тільки в промисловості (в основному на Україні). Випущено 40 штук.

3М62П – трисекційний, 1988 рік. Тепловоз для вивезення ракети-носія на стартовий майданчик космодрому Байконур. Спочатку були трисекційними, але треті секції з самого початку не використовувалися і були списані. В цілому їх було випущено три, як раніше три ТЕ3П, причому номер 0003 (вже після розвалу СРСР) був перероблений в звичайний 2М62У з присвоєнням номера «0394», і залишився на Україні. Номери 0001 і 0002 довго не використовувалися, частково демонтовані і в 2012 році виставлені на продаж.

2М62М – двосекційний для Улан-Баторської залізниці. Пристосовані для напівпустельних умов Монголії і мають змінену конструкцію очищення повітря, що подається в дизелі, від піску і пилу. Всього було побудовано 60 тепловозів 2М62М.

модифікації

2М62 – двосекційний варіант М62, 1976 рік, прийшов на заміну застарілим ТЕ3. В ході випуску в конструкцію вносилися зміни, зокрема з 751-го номера виготовлявся з блочними буферними ліхтарями. Випущений в кількості 1261 тепловоза.

2М62У – двосекційний 1987 рік, з безщелепними візками, збільшеною місткістю паливного бака і блоковими буферними ліхтарями (випущено 393 машини, не включаючи експорт).

3М62У – трисекційний 1986 рік, з безщелепними візками і блоковими буферними ліхтарями (випущено 104 штуки). Часто (особливо після капремонтів) працюють тільки в дві секції.

ДМ62 – односекційний, 1982-1994 рр. Використовувався в складі бойових залізничних ракетних комплексів (БЖРК) РВСН «Молодець»; кожен з потягів БЖРК оснащувався 3 тепловозами. Відрізняється від «базового» М62 низкою змін, покликаних підвищити надійність і «живучість» тепловоза, деякі з них пізніше були використані при створенні 2М62У. Зовні можна відрізнити від звичайного М62 по безщелепні візків, блоковим буферним ліхтарям, панелям секціонування, зв’язку і управління (ПССУ – «коробки» під лобовій номерний табличкою), регульованим путеочістітелю. На номерний табличці літера Д не ставилася (якщо ставиться зараз, то це місцева самодіяльність). Всього було побудовано 154 машини. Після розформування БЖРК все тепловози були передані на ЖД загального користування та в промисловість для звичайної роботи.

М62УП – фактично односекційний варіант 3М62У. Використовується тільки в промисловості (в основному на Україні). Випущено 40 штук.

3М62П – трисекційний, 1988 рік. Тепловоз для вивезення ракети-носія на стартовий майданчик космодрому Байконур. Спочатку були трисекційними, але треті секції з самого початку не використовувалися і були списані. В цілому їх було випущено три, як раніше три ТЕ3П, причому номер 0003 (вже після розвалу СРСР) був перероблений в звичайний 2М62У з присвоєнням номера «0394», і залишився на Україні. Номери 0001 і 0002 довго не використовувалися, частково демонтовані і в 2012 році виставлені на продаж.

2М62М – двосекційний для Улан-Баторської залізниці. Пристосовані для напівпустельних умов Монголії і мають змінену конструкцію очищення повітря, що подається в дизелі, від піску і пилу. Всього було побудовано 60 тепловозів 2М62М.

Модернізації

Тепловози сімейства М62, що вичерпали моторесурс ДГУ, модернізуються. У більшості випадків двотактний дизель 14Д40 замінюється на чотиритактний 2Д49 (потужністю 2000 к. С.). Такі тепловози легко розпізнати по повітряному фільтру, який виступає «поперечним горбом» на даху. Іноді вони отримують нову серію: М62К (в Литві), 2М62К (Росія і Білорусія, Литва), 2М62УК (Росія і Білорусія), 2М62УР (Латвія).

В Угорщині, Латвії та Литві деякі тепловози при капітальному ремонті (КР) і модернізації отримали дизелі «Caterpillar», більш потужні, ніж стояли раніше 14Д40. Таким тепловозів присвоєні нові серії 2М62УС і 2М62УМ (Латвія) або 2М62М (Литва).

У Північній Кореї частина тепловозів серії М62 була перероблена в електровози. Також в Азербайджані 2М62У-0168 був перероблений в електровоз з використанням електрообладнання від електровозів серії ВЛ8М. У 2017 році компанія VIS Systems на замовлення Rail Polska модернізувала секцію тепловоза 2М62У-1006 в електровоз 207E-001.

Технічні дані

Потужність дизеля локомотива: 2000 л. с.

Конструкційна швидкість: 100 км / год

Дизель: 14Д40 (після капітального ремонту зазвичай ставиться дизель 2Д49)

Маса (однієї секції): 116 т, (120 т у 2М62, 126 т у 2М62У)

Навантаження на вісь: 19,3 т (20 т у 2М62, 21 т у 2М62У)

Сила тяги (М62) в часовому режимі (15 км / ч): 245 кН

Максимальна сила тяги (ДМ62) в тривалому режимі (20.9 км / год): 191 кН

Сила тяги (2М62) в розрахунковому режимі (20,9 км / год): 2 × 196 кН