Тепловози серії ТГМ3

ТГМ3 (тепловоз з гідромеханічної передачею, маневровий, тип 3) – серійний радянський маневровий тепловоз з гидропередачей.

Історія

Після передачі випуску тепловозів ТГМ2 на Людиновский тепловозобудівний завод проект тепловоза зазнав значної переробки і після побудови трьох ТГМ2 завод перейшов на випуск нової серії, що отримала найменування тгм3. Перші п’ять тепловозів тгм3 були випущені заводом в 1959 році.

З 1961 року паралельно випуску основної серії був налагоджений випуск модифікації під назвою ТГМ3А, основною відмінністю якої було використання гидропередачи Калузького машинобудівного заводу замість гидропередачи Ворошиловградського заводу, що використовується на тепловозах тгм3. Раніше ця передача використовувалася на магістральних тепловозах ТГ102рк.

З 1966 року будувалася ще одна модифікація серії – ТГМ3Б, що відрізнялася використанням гидропередачи без гідромуфт.

Також в процесі випуску були побудовані два досвідчених тепловоза – ТГМ3М (модифікація тгм3 з іншим гидротрансформатором густо інших змін) і ТГМ3О (інше найменування – ТГС, тепловоз з гидростатической передачею).

Всього за період з 1959 по 1977 роки було випущено трохи менше 4 тисяч локомотивів тгм3 і його модифікацій. 1200 з них працювало на залізницях МПС. 75 тепловозів пішли на експорт до Болгарії, Іран, Туреччину, Єгипет і КНР.

У Польщі за радянською документації з 1963 по 1966 роки випускалася своя версія тепловоза, позначалася SM15. Один з тепловозів, поставлених в КНДР, був переобладнаний в електровоз для місцевих вантажних перевезень.

Конструкція

Кузов і двовісні візки були розроблені спеціально для цієї серії тепловозів. Частина елементів конструкції візки були вже випробувані на тепловозах ТЕ3.

Електрична схема ланцюгів управління передбачала можливість роботи за системою багатьох одиниць.

Дизель – М751. Загальна схема передачі аналогічна тепловозу ТГМ2. На досвідчених ТГМ3М, а також на ряді наступних серійних тгм3, застосовувався дизель М753 без обладнання для повітряного пуску. На кількох тепловозах серії ТГМ3А встановлювалися дизелі М773 з газотурбінним наддувом. При ремонті тепловозів деякі підприємства встановлювали на них дизель 1Д12-400 потужність 400 к.с., який використовували на тепловозах серії ТГМ1. На дослідному ТГМ3Б-2000 було використано пневмоподвешіваніе замість ресорного.

Технічні характеристики

Максимальна швидкість при транспортуванні – 90 км / год

Максимальна швидкість поїзного режиму – 60 км / год (62 км / год для ТГМ3А, 55 км / год для ТГМ3Б)

Максимальна швидкість маневрового режиму – 30 км / год (27 км / год для ТГМ3Б)

Зчіпна маса – 68 т