У 1959 році на Брянському машинобудівному заводі був розроблений проект посиленого тепловоза серії ТЕМ1. Для цього тепловоза Пензенським дизельним заводом на базі дизеля 2Д50 розроблений більш потужний дизель ПД1 (Пензенський дизель, 1-й тип). У 1960 році завод випустив два, а в 1961 ще один маневровий тепловоз підвищеної потужності, які отримали позначення серії ТЕМ2. Потужний маневровий односекційний тепловоз ТЕМ2 з електричною передачею широко використовується по всій мережі залізниць. Запаси палива, масла, води, піску забезпечують роботу локомотива на маневрах тривалий час (до 10 діб) без екіпіровки. Тепловоз легко вписується в криві радіусом до 80 метрів і може працювати двома секціями при управлінні з одного поста. На тепловозі ТЕМ2 встановлений дизель марки ПД1М потужністю 1200 л. с., створений з урахуванням дизелів Д50, 2Д50, 2Д50М.
Конструкція кузова у цих тепловозів незначно відрізняється від кузова тепловозів ТЕМ1 перших випусків: бічні стінки кабіни машиніста виконані без нахилу для кращого огляду шляху. Крім заміни дизеля був замінений головний генератор і внесений ряд інших змін.
Після випуску декількох доопрацьованих партій тепловозів з 1963 по 1966 роки БМЗ, починаючи з 1967 року, перейшов до серійної будівлі тепловозів ТЕМ2. З 1969 по 1979 роки, паралельно з БМЗ тепловози ТЕМ2 будує Ворошиловградський тепловозобудівний завод.
Тепловозу ТЕМ2-580 випуску 1970 року першому з локомотивів присвоєно державний Знак якості.
Тепловози серії ТЕМ2 також поставлялися в Монголію, Польщу і на Кубу. У Польщі вони отримали позначення SM48 і були закуплені з 1976 року в кількості 130 машин. Для промислових підприємств Польщі тепловози поставлялися все-таки з позначенням ТЕМ2 (TEM2).
Сьогодні це, поряд з чехословацьким ЧМЕ3, найпоширеніший маневровий тепловоз на території колишнього Союзу.
Модифікації
ТЕМ2
Екіпажна частина тепловоза пристосована як для колії шириною 1520 мм, так і для 1435 мм без заміни візків. Причому індекс «А» залишився навіть при виробництві ТЕМ2.
ТЕМ2М
Перший дослідний тепловоз ТЕМ2М-001, на якому, на відміну від тепловоза ТЕМ2, замість дизеля ПД-1М був встановлений дизель 6Д49 Коломенського тепловозобудівного заводу, був випущений в 1974 році. Починаючи з 1984 року Брянський машинобудівний завод став в невеликій кількості випускати тепловози ТЕМ2М з метою накопичення експлуатаційного досвіду. У конструкцію локомотива були внесені зміни, зумовлені застосуванням іншого дизеля. З 1983 року ТЕМ2М випускався з кузовом аналогічним ТЕМ2 (з номера 069). Всього випущено 287 тепловозів цієї серії. Поставлялися вони тільки промисловим підприємствам.
ТЕМ2Т
Модифікація призначена для експлуатації в місцевостях з тропічним кліматом.
ТЕМ2
В кінці 1978 року Брянський машинобудівний завод побудував досвідчений тепловоз ТЕМ2 (під номером 001), який на відміну від тепловозів ТЕМ2 мав змінену форму капота і кабіни машиніста, а також ряд нових пристроїв (новий пульт управління, глушник шуму, поліпшену теплоізоляцію і ін.) . На тепловозі поліпшена конструкція дизель-генератора, ресорного підвішування, передбачений електричний підігрів води в системі охолодження. Зчіпна маса тепловоза збільшена до 123,6 т. Тепловоза ТЕМ2 були розраховані як на колію +1524, так і на колію 1435 мм (серія ТЕМ2). З 1984 року завод почав серійне виготовлення тепловозів.
ТЕМ2УС
Після проведення в 1976 році випробувань тепловоза ТЕМ2-1983, у якого одна з візків була обладнана електромагнітними пристроями, призначеними для збільшення сили зчеплення коліс з рейками, на замовлення МПС Брянський машинобудівний завод в 1978 році виготовив дослідний тепловоз ТЕМ2УС-0001. На візках цього тепловоза були встановлені електромагніти, магнітний потік яких проходив через колеса і рейки і створював тяжіння бандажів до голівок рейок. Тепловоз ТЕМ2УС-0001 випробовувався ВНИТИ, однак рішення про подальше обладнанні тепловозів електромагнітної системою збільшення сили зчеплення прийнято не було.
ТЕМ2Т
Для вирішення питання про доцільність застосування електричного гальмування на тепловозах ТЕМ2 в 1985 році БМЗ виготовив два досвідчених тепловоза ТЕМ2Т, на яких були встановлені гальмівні резистори і необхідні апарати, що дозволяють застосовувати цей вид гальмування. Тепловози надійшли для дослідної експлуатації в депо Брянськ.
ТЕМ2УМ
У 1988 році БМЗ паралельно з тепловозами ТЕМ2 почав випуск моделі ТЕМ2УМ з дизель-генераторами 1ПД-4А. Перший тепловоз серії ТЕМ2УМ був оснащений дизель-генератором 1ПДГ-4 зі збільшеною потужністю (1400 к.с. замість 1200 к.с.). В рамках серії ТЕМ2УМ також було випущено 5 тепловозів зі штатним електродинамічним гальмом, які індексувалися, як ТЕМ2УМТ (ТЕМ2УМТ-521 мав електричну схему, розроблену в БМЗ-992 в 1990 р). Всього з 1988 по 2000 рік випущено тисяча вісімдесят чотири тепловоза цієї серії. Поставлялися вони як промисловим підприємствам, так і МПС.
ТЕМ2УГМК
Тепловоз ТЕМ2УГМК є результатом глибокої модернізації раніше випущених тепловозів серії ТЕМ2 різних індексів. Модернізація проводиться Шадринського автоагрегатний завод за проектом компанії Woodward-MEGA. На тепловозі встановлюється новий кузов капотного типу і нова кабіна управління.
ТЕМ2Е
Модифікація для поставок на експорт.
ТЕМ2МК
Експлуатується на Норільській ЖД і ЖД Якутії.
Copyright © Оновлене ПрАТ «ГТРЗ» Разом з Вами з 2017 року. Всі права захищені