Тепловози серії ЧМЕ3 та модифікацій колії 1520 мм надійшли на залізниці країн колишнього Союзу РСР, де стали однією з найбільш поширених серій маневрових локомотивів. Так як локомотив виконаний в європейському розмірі, багато тепловози ЧМЕ3, випущені для СРСР, використовувалися і використовуються на колії 1435 мм на прикордонних станціях колишнього СРСР, куди заходить європейський рухомий склад. Тепловоз має дві тривісні візки. Тягові двигуни – з опорно-осьової підвіскою. Завдяки сайлентблоки і гідрогасітелям у тепловоза м’який хід, але при несвоєчасному обслуговуванні амортизатори втрачають масло, починається сильна розгойдування машини при русі.
Дизель рядний шестициліндровий робочим об’ємом 163 л, з турбонаддувом і проміжним охолодженням наддувочного повітря. Потужність при номінальних оборотах 750 хв-1 – 1350 к.с., частота обертання на холостому ходу – 350 хв-1. Поршень виконаний з камерою згоряння, його діаметр – 310 мм, хід – 360 мм, маса – 42 кг. На кожен циліндр припадає чотири клапана верхнього розташування і одна форсунка, привід клапанів – через роликові штовхачі. На дизелі встановлені три насоси, шестеренний масляний і два водяних, перший працює в основному контурі охолодження, вода якого омиває блок циліндрів, а другий у допоміжному контурі, вода якого охолоджує водомасляний теплообмінник, в якому охолоджується масло дизеля, і охолоджувач наддувочного повітря.
Модифікації
ЧМЕ3М
З метою підвищення економічності тепловоза ЧМЕ3 конструктори заводу Локомотівка-Соколівка кілька перепроектувати його. За новим проектом в 1977 році було побудовано два досвідчених тепловоза ЧМЕ3М. Після випробувань вони надійшли в дослідну експлуатацію в депо Любліно. Потужність дизеля зросла до 1500 кінських сил при 775 оборотах (збільшений наддув з 1,6 атм. До 1,7 атм.), Внесено безліч змін в електриці, змінені деякі параметри конструкції (довжина рами, ширина колісної бази візків). Службова маса тепловоза збільшилася з 123 до 126 т, запас палива зріс з 5000 до 6000 кг. Максимальна швидкість підвищена з 85 до 100 км / ч. Було зроблено всього два ЧМЕ3М, але застосоване на них електронне обладнання і нові конструктивні рішення ряду вузлів і деталей в подальшому використовувалися заводами при створенні тепловозів ЧМЕ3Т і ЧМЕ5.
ЧМЕ3Т
У 1984 році завод «Локомотівка-Соколово» побудував два досвідчених тепловоза ЧМЕ3Т з реостатним (електродинамічним) гальмуванням і електронним устаткуванням для реалізації максимальної потужності дизеля на низькій частоті обертання валу. В іншому конструкція практично ідентична ЧМЕ3. Маса тепловоза ЧМЕ3Т (123 т), номінальна потужність (1350 к.с.) і максимальна швидкість такі ж, як у тепловоза ЧМЕ3. Позитивні результати випробувань перших примірників стали підставою для випуску в 1985 році дослідної партії з 20 тепловозів ЧМЕ3Т, а потім і початку їх серійного виробництва. Всього на залізницях колишнього СРСР працює 1167 локомотивів серії ЧМЕ3Т. Зовні від стандартного ЧМЕ3 не відрізняється, за винятком устаткування реостатного гальма на даху або невеликого квадратного піднесення на задньому капоті (вихлоп гальмівного реостата) і забірних жалюзі з лівого боку капота (повітрозабір гальмівного реостата), а також відсіками з перенесеної з заднього капота акумуляторною батареєю по боків паливного бака. Дещо відрізняється заводська забарвлення локомотива.
ЧМЕ3Е
З 1987 року почався випуск тепловозів ЧМЕ3Е. На тепловозах ЧМЕ3Е так само, як і на ЧМЕ3Т, встановлено електронне устаткування, що забезпечує реалізацію максимальної потужності дизеля на низькій частоті обертання валу, якого не було на тепловозах ЧМЕ3, але не встановлено реостатний гальмо. У 1987-1989 роках здійснювалася поставка тепловозів серії ЧМЕ3Е. У 1987 р досвідчений ЧМЕ3Е надійшов в СРСР. У 1988 році була поставлена вже досвідчена партія з 25 локомотивів. У 1989 р було поставлено 220 шт. Зовні тепловоз ніяких особливих відмінностей від ЧМЕ3 не має. Дещо відрізняється заводська забарвлення локомотива.
Модернізації
У 1995-1996 рр фахівці ВАТ «Пензадізельмаш» спільно з співробітниками Уральського відділення ВНИИЖТ і ВНИТИ розробили документацію на модернізацію, а Мічурінський ЛРЗ встановив новий дизель-генератор 1-ПД4В на тепловоз ЧМЕ3-5188, який отримав позначення ЧМЕ3П (в даному випадку «П »- значить з пензенським дизелем). У 2010 році тепловоз встановлений на території СамГУПСа як музейний експонат, а в березні 2013 року і зовсім списаний з балансу РЖД.
Фахівцями Коломенського заводу був розроблений проект модернізації ЧМЕ3 з установкою дизель-генератора сімейства Д49 і реостатного гальма. Першим тепловозом так модернізованим виявився ЧМЕ3-1026 Північної залізниці. Він отримав серію ЧМЕ3К-1026.
У 2008 році Ярославським електровозоремонтний завод була проведена модернізація тепловоза ЧМЕ3-4342, в ході якої стара ДГУ була замінена на дві сучасні виробництва Ярославського Моторного заводу. У зв’язку з цим був підданий модернізації капот кузова, кабіна машиніста і додані світлодіодні буферні ліхтарі.
Чеська фірма ZOS Nymburk створила свій концепт модернізації. Фактично замінюється дизель, тяговий генератор, осучаснюється електроніка; капот, візки і кабіна залишаються колишніми. Зокрема за таким проектом в 2010 році були модернізовані шість ЧМЕ3.
У червні 2019 року на ЧМЕ3-1562 приписки депо Лоста Північної залізниці пройшло тестування програмно-апаратного комплексу, який працює за технологією технічного зору. Комплекс містить обчислювальний блок, відеокамери, пристрій позиціонування та інше обладнання. Розробник комплексу – компанія Cognitive Technologies. У разі небезпеки (неправильно поставлена стрілка, людина або іншу перешкоду на дорозі, заборонний сигнал світлофора) система спочатку подає светозвуковой сигнал машиністу. При відсутності реакції машиніста на це попередження система віддає команду на гальмування бортової системи локомотива (зв’язок з електропневматичним клапаном). Також є контролювати в автоматичному режимі швидкість локомотива при зчепленні з іншим рухомим складом.
Технічні дані
Copyright © Оновлене ПрАТ «ГТРЗ» Разом з Вами з 2017 року. Всі права захищені