6 Серпня 2018 - 10:30, Iсторiя

Частина 7. Евакуація заводу та робота залізничників у 1941 – 1944 роках

У 1940 р. колектив нашого заводу полагодив 80 паровозів. Тоді на підприємстві працювало 300 робітників, 40 інженерно-технічних працівників і 30 службовців. Підвищувався професійний і кваліфікаційний рівень заводчан. Накопичувався досвід ремонту паровозів, збільшувалась кількість креслень на потяги.

Напад фашистської Німеччини порушив продуктивну роботу колективу заводу та все життя Гайворону. Частина молоді була мобілізована на фронт. Підприємство працювало і вночі при повному затемненні. А 9 липня 1941 року розпочалась евакуація всього майна заводу. Демонтувалось і вантажилось у вагони обладнання. Відправлялись залізничними составами паровози, як і полагоджені, так і ті, що чекали завершення ремонту, а також різноманітні матеріали, запчастини, інвентар, архівні матеріали. Все це відправлялось у глибокий тил – у м. Алатир Чуваської АРСР на місцевий паровозоремонтний завод. 12 липня евакуація була завершена. Більшість заводчан разом зі своїми сім’ями відбули до Алатиря. А 29 липня 1941 р. Гайворон після нерівних оборонних боїв був зайнятий німецькими військами.

Після відступу радянських військ вузькоколійка залишалася зруйнованою. Відновлювати її начали німецькі тилові військові частини. Ця робота тривала дуже повільно. Тільки в березні 1942 року з ГПРЗ виїхав перший полагоджений паровоз. Так як багато обладнання було вивезено в Алатир, то окупаційна влада завозила його з різних європейських країн. Навіть завезли сюди локомобіль.

Для проведення ремонтних робіт німці мобілізували 700 чоловік. Більшість з них саботували вказівки  представників німецької влади. Коли радянські війська успішно провели Корсунь – Шевченківську  операцію, гітлерівці розпочали евакуацію заводського майна. Все обладнання було демонтоване і вивезене. Цю роботу виконували тільки німці , без участі працівників заводу. І тільки коли взимку 1944-го на фронті наступило тимчасове затишшя, окупанти частину обладнання повернули на завод і встановили його. Підприємство знову запрацювало.

Коли в березні 1944р. розпочалася Умансько-Ботошанська операція, німецькі загарбники знову почали вантажити на залізничні платформи обладнання заводу. Але вивезти його вони уже не змогли. Шляхи відступу по залізниці були відрізані радянськими військами. Налякані стрімким наступом, німці не встигли навіть підірвати завод, а також локомотивне і вагонне депо, як планували. А 12 березня 1944р. Гайворон було звільнено від німецько – фашистських загарбників… (далі буде)

10
Лип

ПрАТ “ГТРЗ” освоює новий напрямок

ПрАТ “ГТРЗ” проводить ремонтно-відновлювальні роботи кузовів вагонів

3
Лип

Приступили до виконання чергового КР2

ПрАТ “ГТРЗ” приступило до капітального ремонту тепловоза ТГМ4

24
Чер

Капітальний ремонт ТГМ-4Б

ПрАТ «ГТРЗ» почало капітальний ремонт тепловоза ТГМ-4Б